تحليل ماده 41 قانون مجازات اسلامي

مطالب دیگر:
🔍فهرست بهای واحد پایه رشته نگهداری.تعمیرروسازی وابنیه خطوط راه آهن سال 1398🔍فهرست بهای واحد پایه رشته راهداری سال 1398🔍فهرست بهای واحد پایه رشته راه.راه آهن وباند فرودگاه سال 1398🔍فهرست بهای واحد پایه رشته سدسازی سال 1398🔍فهرست بهای واحد پایه رشته شبکه توزیع آب سال 1398🔍فهرست بهای واحد پایه رشته ابنیه سال 1398🔍کسب درآمد از سرگرمی🔍طرح برچسب بهارنارنج (عرق بهار نارنج لایه باز)🔍داستان های ایتالیایی برای مبتدی ها ( pdf+mp3 )🔍مجموعه کتاب های 5 جلدی آموزش زبان انگلیسی برای کودکان و خرد سالان Oxford Phonics World🔍ارزش تغذیه ای ودرمانی شیر بز -مقاله به صورت word🔍آموزش کسب درآمد کلان از دیجیکالا🔍راز موفقیت از طریق القای ذهن🔍دوره کامل دوبله فارسی«آرزوی تو دستور توست»از کوین ترودو🔍700 اصطلاح رایج انگلیسی با ترجمه فارسی pdf🔍مجموعه سوالات چهارگزینه ای داوطلبان رشته پرستاری🔍تحقیق کامل و جامع فرش دستباف🔍کسب درآمد از ویرایش برنامه ها و بازی های اندروید🔍دانلود برنامه طنز " بخون منفجر شی "🔍دانلود برنامه " راز مخفی زیبایی که نمیدانید"🔍دانلود برنامه " راز مخفی درمان فوری تمام بیماریها"🔍سوالات استخدامی بانک ملی🔍مجموعه اصل سوالات استخدامی آموزش و پرورش🔍موانعی که ما را از موفقیت باز میدارند_کوین ترودو🔍کتاب صوتی راهنمای درون_استر هیکس

بخشی از متن تحقیق:


تجري در فقه اسلامي

تجري در لغت ،اعم از عصيان و به معناي جسارت كردن ، با تهور كاري را انجام دادن ، بي شرمي ، دريدگي و بي پروايي است (1) و در اصطلاح ، مخالفت با حجت است ، وقتي با واقع مصادف نگردد و از اين لحاظ با عصيان ، مباين است ، در حالي كه عصيان مخالفت با حجت است وقتي با واقع مصادف گردد ( 2 و 3 ) . تجري نيز مانند عصيان اختصاص به فعل مثبت نداشته ، ترك فعل را هم شامل مي شود . لذا اگر مكلف قطع به وجوب يا حرمت پيدا كند و با آن مخالفت ورزد و واقعاً هم تكليفي وجود داشته باشد ،عاصي و گناهكار است ؛ اما اگر قطع به تكليف داشته باشد و با آن مخالفت كند ، لكن در واقع تكليفي وجود نداشته باشد ، متجري است . (4) بر اين اساس تجري آن است كه مرتكب نسبت به تمرد و عصيان از دستورات شارع جرئت پيدا كند. در حالي كه در عمل ،مخالفتي حاصل نشود . متجري خيال مي كند عملي را كه انجام مي دهد يا فعلي را كه ترك مي كند ، گناه است با همان تصور ، انجام دادن فعل يا ترك فعل مورد نظر را قصد مي كند ، لكن پس از آن معلوم مي شود آنچه انجام داده يا ترك كرده ، مباح بوده است ؛ در حالي كه در عصيان فعل يا ترك فعل انجام شده واقعاً گناه بوده و مرتكب بر انجام دادن يا ترك آن قاصد بوده است . و بر فعل يا ترك فعل او مفسده مترتب مي شود. مجازات عاصي به خاطر مفسدة مترتب بر عدم اجراي تكليف است ، در حالي كه از نظر ثبوتي تجري موجب مفسده نمي شود. براي مثال متجري به تصور آن كه مايع مورد نظر در ليوان خمر است آن را مي نوشد در حالي كه مشخص مايع مورد نظر آب بوده است . لذا تصور او منجر به مفسده نمي شود تا به خاطر آن مجازات شود. اما در مقام اثبات اگر عقل ، حكم به قبح فعل متجري كند ، با توجه به قاعده ملازمه ، حرمت شرعي كشف مي شود. لذا محل اختلاف اين بحث است كه آيا از نظر عقلي متجري مانند عاصي ، مستحق عقاب است يا نه ؟ اين بحث كلامي است ، اما از اين لحاظ كه آيا نفس تجري حرام است يا نه ،خواه دليل آن اجماع باشد يا غير آن ، يك مساله فقهي است . خلاصه نظر شيخ در فرائد الاصول اين است كه تجري يعني جرئت پيدا كردن و بي مبالاتي نسبت به دستورات شارع كه در همه اقسام آن متجري در اراده ارتكاب گناه ، بي مبالاتي كرده و نسبت به احكام خداوند بي اعتنا بوده و آنها را بي اهميت دانسته است ،از اين بابت قابل نكوهش است ، زيرا تجري از خوي شرير و بد سرشتي او حكايت مي كند ولي مستحق كيفر نيست .



این تحقیق با فرمت word و قابل ویرایش در اختیار شما قرار می‌گیرد.
تعداد صفحات تحقیق: 16